Wat is seo-copywriting?

seo website optimalisatie Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen

Ben je op zoek naar het antwoord op de vraag ‘wat is seo-copywriting‘? Vind het antwoord op deze pagina !

Wat is seo-copywriting?

Kort:

SEO-copywriting is teksten schrijven voor websites, blogs, webwinkels, sociale media (online media dus) door middel van zoekwoorden.

Het gebruik van zoekwoorden (keywords) is hier heel belangrijk ! Tenminste als je wil dat Google jouw teksten kan lezen, begrijpen en ranken in zijn zoekresultaten.

Deze online webteksten met keywords noemen we seo-teksten.

Goed SEO-schrijven is 2 !

Goede SEO-copywriting is echter een verstandige mix van goed schrijven voor zoekmachines (zoals Google, Bing) door middel van zoekwoorden, en overtuigend schrijven voor je lezers.

Je moet er bijvoorbeeld  rekening mee houden dat mensen een webpagina of webtekst vooral scannen (snel overlopen, van links naar rechts). Vinden ze niet meteen wat ze zoeken, dan klikken ze weg. En dan ben je ze voor altijd kwijt.

Je teksten moeten dus niet alleen de juiste keywords bevatten, ze moeten ook vlot geschreven zijn en vlot lezen voor je bezoekers.

Schrijven voor online heeft dus andere aanpak nodig dan copywriting voor andere media zoals magazines, folders, brochures, persartikels.

Keywords bepalen

Keywords zijn de woorden die je potentiële klanten gaan intikken in Google. Mede op basis hiervan bepaalt Google wie er bovenaan komt te staan en wie niet.

Hoe keywords bepalen?

Het is belangrijk dat je een lijst maakt van alle termen, woorden en woordengroepen waarop jij gevonden wil worden. Een moeilijke maar cruciale taak. Om de juiste woorden te bepalen, moet je als het ware in het hoofd van je doelgroep kunnen kijken. Op welke woorden zoeken zij, hoe zoeken ze en hoe sluit dat aan op jouw website.

Niet overdrijven met zoekwoorden !

Uiteraard moet je focus keyword aanwezig zijn. Het liefst in je title tag, metadescription, eerste paragraaf en eerste twee headings. Maar laat je nooit verleiden tot een keyword-kakafonie. Dit heeft bewezen negatieve resultaten in zoekmachines: Lagere rankings dus !

Zoek dus steeds naar de ideale balans: webpagina’s of blogposts die de lezer helpen én die door zoekmachines gesmaakt worden !

Heb je vragen of opmerkingen?
Laat het gerust weten.

Ontdek ook ‘Dit zijn Goede SEO-teksten volgens 10 ervaren seo-copywriters uit België en Nederland

VIDEO: SEO voor StartUps in 10 minuten

Deze korte video van Google gaat over seo voor startups.

Voor websites met 50 pages of minder.

Je zal merken dat je heel wat zelf kan doen, maar dat je, vanaf dat je een uitgebreidere website hebt (zoals een webshop), best beroep doet op een professionele SEO.

SEO wordt dan immers een enorm tijdrovende en ook technische klus.

VIDEO: SEO voor StartUps

Bekijk

12 Goede redenen waarom bloggen een MUST is voor elk bedrijf !

waarom bloggen

Veel bedrijven vragen zich nog steeds af: Waarom bloggen?

Heb ik een blog nodig voor mijn bedrijf? Gaan al deze inspanningen me eigenlijk iets opleveren?

Het antwoord is ronduit: JA!

Wie het belang van een blog goed snapt, weet dat een blog dezer dagen de belangrijkste marketingtool is van een bedrijf

Waarom bloggen?

Je kan er onder meer website bezoekers mee overtuigen om een bepaalde actie te ondernemen
Bovendien straalt een goede blog, expertise uit binnen je vakgebied. Dit geeft mensen vertrouwen in jou als bedrijf.

Waarom bloggen?:

12 Goede redenen waarom bloggen een prioriteit moet zijn voor elk bedrijf:

Waarom bloggen:

1 – Bloggen is een prima manier om te laten zien wat je als bedrijf in huis hebt. Waar een kort artikel op social media vaak alleen maar een onderwerp aanhaalt, gaat een bedrijfsblog dieper in op de materie. Het moet de lezer inzicht geven in de complexere aspecten van een onderwerp.

Hiermee lok je reacties uit bij je volgers ga je de dialoog aan. Je genereert dus engagement.

2 – Daarnaast is het hebben van een blog van belang om je brand awareness te vergroten. Als lezers je blog interessant vinden zijn ze sneller geneigd deze te delen. Dit zorgt voor een groter bereik.

3 – Blogs zijn gemakkelijk te gebruiken binnen een website de gemaakt is met een CMS (Content Management System) zoals WordPress. Het opzetten van een blog kost dan ook weinig moeite of technische kennis.

Bovendien kan je eenvoudig een blog maken gratis zonder reclame, met bijvoorbeeld WordPress, blogger of andere tools.

Je kan dus eigenlijk gewoon gratis bloggen.

De content op je blog is in eigendom van je bedrijf en kan dus makkelijk worden geïntegreerd in je website. In tegenstelling tot media van derden hoef je je niet druk te maken of deze media verdwijnen. Zolang je ze zelf niet verwijdert, blijven ze staan.

4 – Blogs dragen bij aan je naamsbekendheid. Omdat blogs eigen content bevatten, kun je hier ook je eigen merknaam of label aan verbinden, wat bijdraagt aan de naamsbekendheid van je bedrijf. Het is dus eigenlijk gratis reclame.

5 – In blogs kun je direct communiceren met je klanten, en het geeft ook de mogelijkheid om op een bijvoorbeeld controversiële toon iets te schrijven waardoor je merk iets persoonlijks krijgt.

Zorg er echter wel voor dat de content geen duidelijke promotie van jezelf. Je blog moet een meerwaarde bieden voor je bezoekers. Staat er nuttige of leuke content op je blog? Dan zullen mensen deze graag lezen, of zelfs gebruiken. Op deze manier creëer je betrokkenheid met je doelpubliek, wat vaak leidt tot trouw.

Uiteindelijk zal je hiervan gebruik kunnen maken om een product makkelijker te verkopen, of iets extra te kunnen verkopen aan je bestaande klanten en volgers van je blog.

6 – Blogs dragen ook bij aan de vindbaarheid van je eigen website, omdat je de tekst kunt voorzien van zoekwoorden die van belang zijn voor jouw website en zoekmachines je website zodoende beter kunnen indexeren.

Dit levert uiteraard meer bezoekers op. Zeker als je de content van je blog gericht deelt via je sociale media, kan je heel wat bezoekers naar je website of webshop trekken via je blog!

7 – Blogs zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week te bereiken voor (potentiële) klanten en je kunt zelf bepalen wanneer je de content plaatst, afhankelijk ook van je CMS. Blogs maken het erg gemakkelijk om teksten, foto’s, grafieken, video’s, audio en of pdf-bestanden uit te lichten.

8 – Je kan een blog ook integreren met andere marketing-inspanningen. Met een bepaalde URL, die je bijvoorbeeld op een flyer drukt, kan je potentiële klanten naar een gewenst gedeelte van je blog toe leiden.

Bijvoorbeeld: Je drukt “jouwbedrijf.be/promocode” op je flyer, en als mensen naar die URL gaan, kunnen ze de promocode ingeven en krijgen ze bijvoorbeeld een korting. Zo trek je dus nieuwe website bezoekers, die dan ook jouw andere pagina’s of producten op je website of webwinkel zullen kunnen ontdekken.

9 – Bovendien kan je met een tool als Google Analytics makkelijk monitoren hoeveel bezoekers je op je website krijgt, en kan je ook zien waar die vandaan komen. Merk je dat er veel bezoekers via Facebook naar je website komen? Dan weet je dat je doelpubliek zich daar bevindt, en dat je best meer inzet op Facebook.

Het in de kijker zetten van unieke realisaties van jouw bedrijf, interessante ontwikkelingen in je sector en opmerkelijke gebeurtenissen kunnen vaak voor interessante content zorgen. Al zeker voor de mensen in jouw sector.

Interessante content leidt vaak tot social shares en dus extra ogen op je blog en bijgevolg website.

10 – Een blog kan ook intern van grote waarde zijn. Je werknemers worden op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen ten aanzien van je product, of krijgen achtergrondinformatie die van belang kan zijn voor het verbeteren van je diensten.

Wanneer je publiek reageert op je posts en er relevante discussies ontstaan, werkt dit ook inspirerend voor je bedrijf. Er ontstaan zo vaak nieuwe inzichten die meegenomen kunnen worden op strategisch en operationeel vlak.

11 – Een blog onderscheidt je ook van de concurrenten. Elk bedrijf is uniek, alle content die je deelt is uniek. Een blog geeft je virtuele ruimte om je stempel te drukken en je te onderscheiden van je concurrenten. Dat doe je door te kiezen voor originele of passende blog content en door een eigen stijl te ontwikkelen.

Met blog marketing neem je zelf je bedrijfsimago en uitstraling in handen.

12 – Laat ons één zaak duidelijk stellen: een blog dient niet om verkooppraatjes te lanceren. Wel lok je via de blog en de content nieuwe bezoekers via links naar je website en zetten enkele goedgekozen calls-to-action aan tot verdere actie. Een blog is bovendien een goedkope investering die jarenlang dienst doet.

Blogposts blijven jarenlang vindbaar in Google en zorgen zo voor lange tijd voor extra bezoekers en dus potentiële klanten of leads!

=> Overtuigd waarom bloggen ook voor jouw website, webshop, bedrijf heel belangrijk is?

=> Professionele blogger nodig om meer leads naar jouw website te genereren of beter te scoren in Google?

Contacteer me hier vrijblijvend met al jouw vragen

SEO-teksten die scoren in Google? TIPS van ervaren copywriters voor converterende seo-webteksten

seo copywriting jasseo

Wil je zelf SEO-teksten die moeten scoren in Google gaan schrijven?

Krijg hier alvast een heleboel gratis TIPS van ervaren seo-copywriters voor professionele seo-teksten, en antwoorden op vaak gestelde vragen zoals:

Wat zijn seo teksten nu eigenlijk?
Wat is seo schrijven en hoe begin je eraan?
Wat is de seo teksten betekenis?
Hoe schrijf je GOEDE seo teksten?

En veel meer natuurlijk !

En dan nu eindelijk:

Levensnoodzakelijke TIPS van 10 PRO’s voor sterke seo-teksten!

Ervaren web copywriters beantwoorden in dit blogpost vaak en minder vaak gestelde vragen over seo-teksten geschreven om te scoren in Google

seo-teksten laten schrijven

1. Charlotte Backx, seo-tekstschrijver bij tekstbureau ‘Door Lotje Getikt

=> Vraag A: “Kun jij garanderen dat mijn website op de eerste positie verschijnt in zoekmachines dankzij jouw seo-teksten?”

=> Antwoord Charlotte: “Wanneer de SEO-tekstschrijver hier ‘ja’ op antwoordt, weet je zeker dat het fout zit. Geen enkel persoon kan garanderen dat je op de eerste plek in zoekmachines zoals Google verschijnt. Al zijn je seo-webteksten nog zo goed!

Alleen Google, Bing en Yahoo hebben invloed op de positie van jouw website en er is niemand die zo’n innige band met deze grote organisaties heeft om dit te beïnvloeden.”

=> Vraag B: “Eenmalig nieuwe seo-teksten schrijven en we zijn SEO-proof toch?”

=> Antwoord Charlotte: “Wie denkt dat enkele (nieuwe) webteksten of een compleet nieuwe website met kersverse content al het gewenste resultaat oplevert, heeft het ook mis.

Afhankelijk van de branche waar je in werkt en het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden (short tail of long tail), duurt het soms wel maanden voordat je überhaupt een stijging ziet ten opzichte van de huidige plek.

Dat is logisch, want hoe meer zoekwoorden jij verwerkt in je webteksten, hoe vaker deze gevonden wordt op Google.”

2. Patrick Wessels, seo-tekstschrijver bij ‘WesselsTeksten

=> Vraag A: “Gebruikt Google de data van Google Analytics om een website en zijn seo-teksten te ranken?”

=> Antwoord Patrick: “Het is een simpele vraag waar een simpel antwoord op past: ‘NEEN’, Google maakt geen gebruik van data uit Google Analytics om de ranking van websites op te stellen.

Regelmatig beschrijven experts en andere online specialisten bijvoorbeeld de lengte van bezoeken op je website, het aantal unieke bezoekers en de bounce-rate als belangrijke factoren die je vindbaarheid kunnen beïnvloeden.”

(lees hier het volledige antwoord van Patrick op deze vraag)

=> Vraag B: “Naast SEO-teksten, welke technische factoren beïnvloeden de zoekmachine-optimalisatie?”

=> Antwoord Patrick: “Google hanteert een complex algoritme om de ranking van webteksten en specifieke pagina’s te bepalen. Content, het linkprofiel en de techniek van een website spelen belangrijke rollen, op basis van tal van belangrijke factoren.

Welke technische factoren zijn van invloed op de zoekmachine-optimalisatie?

Deze factoren zul je moeten optimaliseren om maximaal effectief in te kunnen zetten:

Gebruik van HTTPS, Snelheid van de website, Mobielvriendelijke website, sitemap voor SEO-teksten.”

(Lees HIER verder)

=> Vraag C: “Na hoeveel weken mag je resultaat verwachten van seo-teksten?”

=> Antwoord Patrick: “Zoekmachine-optimalisatie biedt geen enkele garantie, het is onmogelijk posities binnen de zoekresultaten te garanderen. Immers, je hebt te maken met een dynamisch speelveld waarbij ook de concurrentie niet stil staat.

Toch is het voor velen een wens om in ieder geval in te schatten op welke termijn ze resultaat kunnen verwachten van hun SEO-teksten.

Hoe snel betaalt een SEO-tekstschrijver zichzelf terug? Gemiddeld genomen duurt dat 7 – 18 weken, afhankelijk van de snelheid waarmee je werkt en de keuzes die je maakt.”

(Ontdek hier het volledige antwoord van Patrick op deze vraag)

=> Vraag D: “Welke invloed hebben sociale media op de vindbaarheid van SEO-teksten?”

=> Antwoord Patrick: “Het is een vraag die ik regelmatig krijg. Logischerwijs zou Google de activiteiten op sociale media goed in de gaten moeten houden. Het aantal likes, mentions of retweets kan namelijk goed aangeven of een bepaalde seo-webtekst van goede kwaliteit is.

Google wil immers de websites met de hoogste kwaliteit content bovenaan de zoekresultaten vertonen, waardoor de sociale media een interessante bron van informatie zouden vormen.

Google sloot medio 2015 een deal met Twitter. De zoekmachine sprak met het sociale kanaal af dat tweets in het vervolg onderdeel uit gaan maken van de zoekresultaten, zodat het mogelijk is om nog sneller te meest actuele informatie op te zoeken.

In België en Nederland komen we de tweets in de zoekresultaten (nog) niet tegen, maar in Amerika is dat al wel het geval.”

(Lees hier het volledige antwoord van Patrick op deze vraag)

3. Emiel Van Dongen, tekstschrijver voor ‘De Zoekmachinemeesters

=> Vraag A: “Is SEO niet een achterhaalde strategie uit een al ver verleden?”

=> Antwoord Emiel: “Allerminst! Mensen gebruiken zoekmachines juist meer en meer om bedrijven te vinden.

Bovendien worden ze meer internet savvy en klikken ze niet meer op alles dat ze tegenkomen.

Oftewel: advertenties en gesponsorde content werken dus steeds minder goed, terwijl organische zoekresultaten juist aan belang winnen.

Is je content SEO-proof, dan kunnen mensen je vinden. Is je content ook kwalitatief hoogstaand, dan overtuig je mensen van je kwaliteiten en zullen ze uiteindelijk contact met je opnemen.

Met seo-webteksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, vergroot je dus je vindbaarheid én je conversie.”

=> Vraag B: “Werkt zoekmachine-optimalisatie voor alle branches?”

=> Antwoord Emiel: “Bijna. In kleine dorpen en enkele sectoren geldt heel erg ‘ons kent ons’ voor het inhuren van bedrijven. Dan is het minder belangrijk om je SEO goed op orde te hebben.

Verder zijn er nog bedrijven die zeer specialistisch werk leveren.

Neem bijvoorbeeld het bedrijf Aerospace Propulsion Products, dat systemen maakt om ruimteraketten te starten. Zij hebben niet eens een website nodig, aangezien ze zo ongeveer alleen voor de ESA en NASA kunnen werken.

De ruimtevaartingenieurs aldaar weten wel dat dit bedrijf bestaat en wat ze kunnen.

In alle andere gevallen werkt SEO. Goede online vindbaarheid is van enorm belang.

Mensen kiezen vaak via internet een bedrijf uit. En als ze al een bedrijf hebben uitgekozen, checken ze vaak nog even de online presentatie van een onderneming.

Heb je je digitale visitekaartje niet op orde? Jammer, dan vertrouwen mensen je niet meer en gaan ze door naar je concurrent.

Zelf blog ik met mijn bedrijf ‘De Zoekmachinemeesters’ voor advocaten. Bij het zoeken van een advocaat is vertrouwen extreem belangrijk, dus moet online alles tiptop in orde zijn.

Wat geldt voor een advocaat, geldt evenzeer voor een ziekenhuis of de loodgieter bij jou om de hoek. Knappen mensen af op je site, dan ben je ze voorgoed kwijt.”

4. Marcel Plaatsman, copywriter bij ‘Shopcommerce BV

=> Vraag A: “Is correct taalgebruik in de seo-teksten noodzakelijk voor een goede vindbaarheid?”

=> Antwoord Marcel: “Google laat geen schoolmeesters los op de seo-webteksten die worden geïndexeerd. Je zou dus denken dat taalgebruik niet uitmaakt, fouten worden niet afgestraft, in elk geval niet direct.

Toch heeft taalgebruik, dat heeft Google zelf ook vastgesteld, invloed op de ranking!

Dit zal het gevolg zijn van het gedrag van bezoekers: Een seo-webtekst waar veel taalfouten in staan, komt minder betrouwbaar over, dus gaan bezoekers daar sneller vandaan.

Correct taalgebruik is dus wel degelijk belangrijk!

Tegelijk kun je ‘correct’ dan wel iets rekkelijker opvatten dan een schoolmeester zou doen.

Een Beetje spelen met taal, hier en daar wat buiten de lijntjes kleuren met een knipoog, is geen enkel probleem.

Bezoekers waarderen dat juist.”

=> Vraag B: “Waarom nog seo-teksten in het Nederlands schrijven? Engels is toch een taal met veel meer bereikbaarheid?”

=> Antwoord Marcel: “Het komt nog wel voor dat ondernemers denken dat ze aan een website in het Engels genoeg hebben.

Inderdaad spreken meer mensen Engels en ook Nederlandstaligen kunnen in de regel prima uit de voeten met een website die in het Engels is. Alleen: die Nederlandstaligen googelen nog altijd wel in het Nederlands.

Als je zichtbaar wilt zijn voor Nederlandse en Vlaamse Google-gebruikers, zorg dan dat je website (ook) in het Nederlands is, alleen dan word je gevonden!

Met Nederlandse seo-webteksten laat je ook zien dat Nederlandstalige bezoekers belangrijk voor je zijn.”

5. Anne Malsy-Mink, seo-tekstschrijver bij ‘Contentgarden

=> Vraag: “Wat is je werkwijze voor SEO-teksten?”

=> Antwoord Anne Malsy-Mink: “Regelmatig krijg ik als schrijver de vraag: We willen graag dat je onze webteksten optimaliseert, maar wat is eigenlijk je werkwijze als SEO- schrijver?

Zoekmachine-optimalisatie, dat blijft een abstract begrip. Een goede vraag dus: optimaliseren van teksten voor zoekresultaten, hoe doe je dat?

Hoe ziet dat er concreet uit?

Ik vertel dan altijd dat ik een checklist hanteer. Een checklist met een aantal usual suspects.

Zoals  keywords op de juiste plek / shorttail + longtail / semantisch.

Maar ook voldoende en onderstreepte links (intern plus extern), elke pagina een landingspagina en handige microcontent / alt-tekst.

Ook vraag ik altijd door waarom klanten jou moeten hebben en niet een ander.

Reken maar op extra inspiratie voor keywords en seo-copywriting.

Daarna trek ik de boel iets breder: Welke social media werken goed voor deze klant?

Hoe kunnen we zoveel mogelijk kwalitatieve, unique content genereren?

Google just loves content, content en nog meer content.

Zelfs longreads mogen weer – mits van goede kwaliteit.

Filmpjes, infographics, FB challenges, alles wat je lezers leuk vinden, vindt Google daardoor ook tof.

Sinds 2 maanden check ik daarnaast of webshops een SSL- certificaat hebben.

Google wordt heel blij van zo’n certificaat want het geeft aan dat je een veilige website hanteert.

SEO kent zoveel kanten en vooral kansen.

De kneep zit ‘m niet alleen in de keywords.

Ook copywriting waarmee je de lezer raakt, inspireert of – very Cialdini – een onbewust probleem aanstipt, helpt voor een hogere ranking.

Of wat meer technische foefjes, zoals een goede sitemap of een grappige 404-pagina.

De sleutel tot optimalisatie blijft echter de positieve beleving van de lezer.

Vinden je bezoekers je seo-webteksten leuk en waardevol?

Dan beloont Google je graag met een hogere ranking!”

6. Kristel Houtappels, seo-tekstschrijver bij Kristel Houtappels teksten

=> Vraag A: “Is het een goed idee om backlinks naar mijn website te kopen?”

=> Antwoord Kristel: “Kwalitatieve backlinks naar je website zijn waardevol. Hierin ligt eigenlijk al het antwoord op deze vraag:

Het is NIET aan te raden te kiezen voor betaalde backlinks.

De diensten waarbij je backlinks kunt kopen leveren je NOOIT waardevolle links op.

Gevolg?

Google herkent dit, waardoor je na een korte piek genadeloos onderuit gaat en uiteindelijk misschien wel  helemaal uit de zoekresultaten zult verdwijnen.

En het kost té veel moeite en tijd om dit weer te herstellen.

Niet doen dus!”

=> Vraag B: “Wat is beter: Nieuwe seo-webteksten laten schrijven of bestaande webteksten ‘pimpen’?”

=> Antwoord Kristel: “Heb je een blog, dan denk je waarschijnlijk dat je eindeloos met nieuwe seo-webteksten op de proppen moet komen om je publiek te blijven boeien.

Maar waarom zou je al je tijd steken in nieuwe seo-webteksten, terwijl je misschien al een goudmijn aan waardevolle informatie tot je beschikking hebt?

Veel content raakt nooit ‘over datum’ en zal altijd waardevol en relevant blijven.

Het is een kleine moeite om bestaande webteksten te pimpen, je zult zien dat je ranking in no-time verbetert.

Hoe?

Herschrijf de webteksten, maak ze scanbaar

Verbeter de linkstructuur door meer (interne) links of bijvoorbeeld een inhoudsopgave toe te voegen

Verrijk je webteksten door middel van foto’s, video’s of infographics”

7. Hannelore Blomme, seo-tekstschrijver bij ‘Hannelore Blomme

=> Vraag A: “Wat is lokale SEO en hoe begin ik eraan? Hoe pas ik dit toe in mijn seo-teksten?”

=> Antwoord Hannelore: “Lokale SEO of lokale zoekmachine-optimalisatie is een zeer goed idee voor elke zelfstandige of KMO die mikt op klanten uit eigen streek.

Met andere woorden, voor elke zelfstandige van wie de klanten tot bij hem of haar komen en niet omgekeerd.

Succesvolle lokale website optimalisatie zorgt er namelijk voor dat mensen uit jouw buurt die op zoek zijn naar jouw product of dienst, jouw zaak bovenaan in de zoekresultaten zien.

Heb je dus een kapperszaak, dokterspraktijk, winkel of sportfaciliteit, dan is focus op goede of betere lokale vindbaarheid absoluut een must.

Om even het voorbeeld van een dokter te nemen: in heel het land hoog scoren op de term ‘huisarts’ is quasi onbegonnen werk, want er zijn honderden huisartsen in België.

Gelukkig weet Google doorgaans waar elke surfer zich bevindt, en daarom ziet wie ‘huisarts’ googelt bovenaan in de resultaten een kaartje met alleen maar huisartsen uit de buurt.

Het is dus zaak om op dat kaartje te verschijnen en in de lijst eronder zo hoog mogelijk te scoren.”

=> Vraag B: “Op welke manier verschilt lokale SEO van ‘gewone’ of ’n ationale’ SEO?”

=> Antwoord Hannelore: “Er zijn gelijkenissen in het algoritme van Google tussen de twee campagnes, maar ook verschillen.

Zo heb je voor lokale vindbaarheid in de eerste plaats een profiel op Google nodig, en daarop reviews van klanten (bij voorkeur veel en goede).

Links plaatsen van en naar andere websites is voor beide tactieken even belangrijk, maar wil je scoren op lokale vindbaarheid, link dan naar websites die zich richt op activiteiten of evenementen uit de buurt.

Verder zijn ‘citations‘ (vermeldingen van je bedrijfsgegevens op andere websites) belangrijker voor lokale zoekmachine-optimalisatie dan voor nationale zoekmachine-optimalisatie.”

8. Seo-copywriter Sjoukje Dijkstra

=> Vraag A: “Wordt zoekmachine-optimalisatie niet automatisch door WordPress geregeld?”

=> Antwoord Sjoukje: “Nee, dat is niet automatisch ingesteld.

Wel kun je jouw instellingen zo aanpassen dat je website zo hoog mogelijk rankt, maar je moet wel echt zelf gaan werken met tags, en de snippets goed invullen.

Zoals de meta-tekst, de url, en ook het keywoord. Ook moet je de tussenkopjes goed invullen. Dus werken met H2, H3, of H4.

Hierbij kan ik van dienst zijn, ook door bijvoorbeeld het opstellen van een hulpdocument (een gebruiksaanwijzing voor website-redacteuren en bloggers), waarmee iedereen – ook degenen die er minder verstand van hebben – rekening kan houden met de zoekmachine-optimalisatie. ”

=> Vraag B: “Welke seo-tools gebruik je vaak?”

=> Antwoord Sjoukje: “Ik maak nog het meeste gebruik van Google Analytics. Daarnaast ook wel van Semrush.

Mocht dat van toepassing zijn, dan kan ik ook met veel content management systemen (en tools) uit de voeten. ”

=> Vraag C: “Op welke manier ga je tewerk?”

=> Antwoord Sjoukje: “Brainstormen (i.s.m. de klant) op zoekwoorden en die door Google Analytics halen.

De beste en meest relevante zoektermen zet ik in een lijst, en zal ik toepassen in seo-webteksten die ik schrijf.

Wel op zo’n manier dat je niet merkt dat het om een geoptimaliseerde webtekst gaat.”

9. Marensa Van Oosten, seo-tekstschrijver bij ‘D-Write One

=> Vraag A: “Is een SEO-tekst niet gewoon een tekst waarin één keyword gewoon vaak herhaald wordt?”

=> Antwoord Marensa: “Was het maar zo simpel!

Natuurlijk staat er een zoekterm centraal in een SEO-tekst, maar het is niet de bedoeling om deze specifieke term gewoon maar wat door een tekststuk heen te ‘strooien’.

In een goede SEO-tekst wordt op de eerste plaats gebruik gemaakt van een centraal keyword, ook wel het hoofdkeyword, en deze wordt aangevuld met zoektermen die als het ware ondersteunend zijn.

Vervolgens wordt er nog gebruik gemaakt van een wisseling tussen enkelvoud en meervoud wanneer dit van toepassing is en, indien mogelijk, worden er synoniemen gebruikt.”

=> Vraag B: “Ik wil de zoekterm ‘auto verkopen’ gebruiken. Kan dat?”

=> Antwoord Marensa: “Natuurlijk kan dat!

Er wordt heel veel gezocht naar manieren om een auto te verkopen, dus het is niet vreemd dat deze zoekterm als eerste in de gedachten schiet.

Daar wil iedere autoverkoper wel op gevonden worden.

Verstandig is het helaas niet om voor deze zoekterm te kiezen.

De concurrentie is ontzettend hoog en het is gewoonweg onmogelijk om met deze zoekterm in een SEO-tekst een toppositie in de zoekmachines te realiseren.

Beter is het om in dit geval gebruik te maken van modifiers die de term verlengen en direct meer kansen bieden.

Sterke modifiers zijn onder meer: goedkoop, snel, informatie en checklist. Natuurlijk worden de modifiers gekozen die goed aansluiten bij de zoekterm.”

=> Vraag C: “Iedere SEO-tekst heeft minstens 10 interne links en nog werkt het niet. Hoe komt dit?”

=> Antwoord Marensa: “Interne links in een SEO-tekst zijn zeker aan te raden, maar voor SEO-teksten geldt ook altijd dat je het niet moet overdrijven.

SEO-teksten die voor 40% uit de zoekterm bestaan worden ook niet gevonden, eenvoudigweg omdat de tekst niet goed leesbaar meer is.

Daarnaast trapt Google ook allang niet meer in dit soort ‘grapjes’.

Een teveel aan interne links in een SEO-tekst heeft eigenlijk hetzelfde effect.

Natuurlijk kun je best 10 interne links plaatsen, maar dan moet de tekst wel meer dan 500 woorden bevatten.

Men schrijft vaak (te) korte SEO-teksten van slechts 250 woorden gemiddeld.

Het wordt te rommelig wanneer hier 10 links in worden geplaatst en dit gaat ten koste van de ranking.”

=> Vraag D: “Ik heb 10 producten van dezelfde producttekst voorzien en de kleur en grootte in de tekst aangepast. Krijg ik nu 10 nieuwe vermeldingen in Google?”

=> Antwoord Marensa: “Ik zie het zo vaak gebeuren..

Iemand verkoopt bijvoorbeeld stressballen in 10 verschillende kleuren. Iedere kleurvariant wordt gezien als een afzonderlijk product en krijgt ook een eigen productomschrijving.

Vervolgens wordt er één tekst geschreven en wordt bij alle kleurvarianten geplaatst. Heel verleidelijk natuurlijk, want enkel de kleur hoeft te worden aangepast en je hebt direct 10 goede teksten online staan.

Helaas gaat deze vlieger niet op, want Google houdt niet zo van duplicate content.

Kopieer dus nooit van een concurrerende website, maak geen gebruik van productomschrijvingen van de leverancier en plaats eigen (SEO-)teksten ook echt maar op één webpagina.

Duplicate content op de website kan ervoor zorgen dat de website helemaal uit de Google resultaten wordt verbannen en dat zou meer dan zonde zijn!”

SEO-copywriter gezocht voor professionele seo-teksten / seo-webteksten?

Ontdek hier meer over mij.

Of neem contact op.

Wat is SEO? Wat betekent SEO? SEO betekenis uitgelegd

wat is seo - zoekmachine optimalisatie betekenis - wat is seo

Wat is SEO of zoekmachine-optimalisatie?

Antwoorden op vaak gestelde vragen omtrent SEO:

Wat is SEO of zoekmachine-optimalisatie?

DOEL VAN ZOEKMACHINE-optimalisatie?

Betekenis on-page SEO?

Wat is off-page SEO?

Waarom LOKALE SEO?

IS WORDPRESS SEO belangrijk?

 

+ 2 KORTE VIDEO’s :

1 – Hoe herken je een goede SEO?

2 – SEO voor StartUps in 10 minuten

seo-schrijven


Wat is SEO? Betekenis zoekmachine-optimalisatie:

De afkorting is Engelstalig en staat voor “search engine optimization“. De betekenis daarvan is “zoekmachine-optimalisatie”.

De betekenis van zoekmachine optimalisatie:

wat is seo, zoekmachine-optimalisatie, betekenis seoWAt is SEO?

SEO (zoekmachine-optimalisatie) is voortdurend strijd leveren om bovenaan in de Google-zoekresultaten te (komen en blijven) staan

Dankzij ‘Google-optimalisatie’ of ’s earch engine optimization’ kan je online groeien, en verkeer naar je website of webshop genereren.

growth hacking betekenis

Zoekmachine optimalisatie gebeurt eigenlijk op 3 belangrijke fronten:

On-page (seo-copywritingbloggen, zoekwoorden, …)

Off-page (linkbuilding, social shares, …)

Techniek (responsive website, broken links, …)

VIDEO 1 : Hoe herken je een goede SEO

VIDEO 2 : SEO voor StartUps in 10 minuten


Wat is het doel van zoekmachine optimalisatie?

Het doel van zoekmachine-optimalisatie is een website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van een zoekmachine (zoals Google) te krijgen.

Om spontaan door mensen gevonden te worden en zo een bepaald doel te bereiken (zoals verkopen, een reis boeken, informeren, …)

Wie dus met zijn website opgemerkt wil worden tussen al die miljoenen andere websites, zorgt er maar beter voor dat de zoekmachine optimalisatie van zijn of haar website in orde is!

1. Wat is SEO on-page?

 

“On-page-seo” staat voor alle zoekmachine optimalisatie die op de pagina zelf gebeurt (seo-copywriting), zoals goed gebruik maken van zoekwoorden, tussentitels, korte zinnen en paragrafen, een leesbare pagina, …

=> Nog maar 20% van de webteksten zijn geschreven met zoekwoorden.

Daardoor kan je dus nog relatief makkelijk gevonden worden met de juiste zoekwoorden, en kan je de concurrentie vrij eenvoudig te snel af zijn gewoonweg door te gaan schrijven voor online met zoekwoorden.

seo-copywriting, on-page

2. Wat is seo off-page?

 

“Off-page” kan je verdelen in 3 factoren:

1. Technisch

Om hoog in Google te staan, is het onder meer belangrijk dat jouw website snel laadt, regelmatig geüpdatet wordt, dat de links werken en, héél belangrijk, dat jouw website ‘responsive‘ is.

Dit laatste betekent dat jouw website gebruiksvriendelijk moet zijn op zowel desktops en laptops als mobile devices zoals smartphones en tablets.

Een WordPress-website is daarom positief voor zoekmachine-optimalisatie.

growth hacking voor startups, tips, tools & betekenis

2. Social media marketing, mentions, shares

Heel belangrijk voor een goede positie in de zoekresultaten van Google is het bezoekersaantal. ‘Weinig bezoekers’ vertelt aan Google immers dat jouw website ’n iet goed’ is of ’n iet gesmaakt’ wordt. Dus waarom zou Google jouw website dan tonen aan de mensen? Daarbij, geen bezoekers betekent ‘geen verkopen of activiteit’ op jouw site.

Zorg er dus voor dat zoveel mogelijk mensen op jouw website komen. Hiervoor kan je sociale media inschakelen. Lees hier hoe ik sociale media succesvol inzet voor de vindbaarheid in Google van mijn website.

3. LinkBuilding

Dit is het opbouwen van een netwerk aan links op andere websites die naar jouw website linken.

Komen mensen via links naar jouw site? Dan vertelt dit aan Google dat jouw site waardevol of representatief genoeg is om aan de mensen te tonen via de zoekresultaten.

Let wel: Google controleert elke afzonderlijke link naar jouw website. Komt die van een website of bron die relevant is of te maken heeft met jouw website / niche of doelpubliek?

Dan beziet Google dit als een waardevolle link en jouw website als een waardevolle, nuttig website  = > Jouw positie in Google stijgt!


Wat is SEO lokaal? Betere lokale vindbaarheid online

 

Lokale seo

Word beter vindbaar in je regio!

Hoe kan JIJ meer bezoekers over de vloer krijgen?

Met goede of betere lokale seo en dus een betere positie in de lokale zoekresultaten van Google.

Krijg hieronder enkele toegelichte voorbeelden van start-ups en ondernemingen die dankzij mijn nu beter gevonden worden in de lokale zoekresultaten in Google.

4 Belangrijke redenen om toe te werken naar betere lokale vindbaarheid in Google:

DUS:

Om je zaak, winkel, bedrijf of start-up beter te laten scoren in Google, is het aangeraden steeds de lokale vindbaarheid van je onderneming te verbeteren.

Daar zijn alvast 4 belangrijke redenen voor

EERST EN VOORAL

=> Mensen zoeken vooral lokaal (bv. cafetaria Zelzate, lingeriewinkel Lier) in Google naar een dienst of product.

Dit omdat ze zich liever niet te ver willen verplaatsen van huis, of wanneer ze bijvoorbeeld ergens op een bepaalde plek zijn en op dat moment snel iets nodig hebben)


Wil je vooral bewoners of bezoekers van je gemeente en omliggende gemeenten naar je zaak lokken?

Dan is lokale zoekmachine optimalisatie cruciaal en een goede manier om via online meer bezoekers naar je website en dus ook naar je zaak te lokken.

GOED NIEUWS!

=> Met lokale zoekmachine optimalisatie geraak je na enkele weken of maanden vaak op de eerste pagina’s  van Google gericht op lokale zoekopdrachten!

Dit vraagt dus wel wat tijd, en vooral optimalisatie van je website.

Zo krijg je alvast lokaal relatief snel meer bezoekers en potentiële klanten bij. En dat is meestal goed voor je omzet.

Leuk dus!

NOG EEN VOORDEEL OP DE LANGE TERMIJN:

=> Hoe meer bezoekers je website krijgt op lokale zoekopdrachten, hoe sterker je webpagina’s ook worden in het algemeen, dus hoe sterker je website geleidelijk aan ook wordt op het algemene zoekwoord (Bijvoorbeeld: ‘cafetaria’)

BELANGRIJKE OPMERKING

=> Scoren in Google op algemene (niet-lokale) termen zoals ‘cafetaria’ is vaak erg moeilijk, omdat er erg veel concurrentie is op algemene zoekwoorden.

Heel wat bedrijven adverteren immers ook in Google op algemene zoekopdrachten waar jij ook graag op wil scoren.

Het is daardoor dus erg moeilijk om goed te ranken op algemene zoekwoorden, TENZIJ je bereid bent om veel tijd, werk en ook wel een volle buidel geld te investeren in het toewerken naar een betere Google-ranking voor algemene zoekwoorden.

MET ANDERE WOORDEN:

Scoren op lokale zoektermen is dus makkelijker!

EXTRA VOORDEEL = ADVERTEER GOEDKOPER in GOOGLE ADWORDS!

OMDAT

Hoe sterker je pagina wordt op algemene zoekwoorden (omdat je meer bezoekers krijgt), hoe interessanter het wordt voor wanneer je ooit wil uitbreiden en wil gaan adverteren via bijvoorbeeld Google AdWords.

IMMERS:

De prijs die je betaalt voor adverteren via AdWords, wordt mede bepaald door de sterkte van je webpagina.

Hoe meer bezoekers dus, hoe sterker je pagina, hoe minder je betaalt voor de AdWords-advertentie en hoe meer kans je hebt om met je AdWords-advertentie bovenaan in Google te komen.

Drankencentrale op pagina #1 in lokale zoekresultaten van Google

seo teksten voor drankencentrale Syga Van Bael in Laakdal, pellets
seo teksten voor drankencentrale Syga Van Bael in Laakdal, pellets

Dankzij onze teksten maakten we drankencentrale Syga Van Bael in Veerle (Laakdak) lokaal beter vindbaar.

We vinden de drankenhandel zelfs terug in de Google-zoekresultaten op pagina #1 onder zoekwoorden zoals:

Drankencentrale Veerle
Pellets kopen Laakdal
Drankencentrale Laakdal
Pellets Laakdal

Hoe kregen we meer bezoekers naar hun website?

Met ons onder meer te richten op de juiste zoekopdracht (hier: ‘drankencentrale’ + ‘Laakdal’) konden we verwezenlijken dat de website van drankencentrale nu ook effectief getoond wordt in de zoekresultaten. En dat zelfs op pagina #1!

Ook zijn de geoptimaliseerde seo-teksten en website voor de drankencentrale goed gestructureerd, overzichtelijk, vlot leesbaar, commercieel en overtuigend naar bezoekers en klanten toe.

En ook dat laatste is erg belangrijk!!

ONTHOUD :

De eerste pagina genereert meer dan 90% van de clicks. Wanneer jij dus niet op de eerste pagina verschijnt, loop jij dus een groot aantal bezoekers mis. En aangezien dit potentiële klanten zijn, is dat een nachtmerrie voor elke ondernemer!

Ook cafetaria Tropical in Zelzate vinden we terug op pagina #1 in Google

seo copywriting cafetaria Tropical in Zelzate

Dankzij onze seo-copywriting diensten is cafetaria Tropical in Zelzate nu lokaal beter vindbaar in Google.

Met de klant spraken we op voorhand enkele kernwoorden (zoekwoorden) af waarop we de vindbaarheid in Google zouden verbeteren.

Deze zoekwoorden waren onder meer:

cafetaria Zelzate
kinderfeestje Zelzate

Op deze zoekwoorden staat cafetaria Tropical in Zelzate nu op pagina #1 in Google.

Ook kapper New-You in Knokke- Heist zetten we op pagina #1 in Google op bepaalde zoekwoorden

Voorbeeld seo tekst voor kapsalon New-You - Schrijven voor bedrijven
Kapsalon New-You in Knokke-Heist werd lokaal beter vindbaar mede dankzij onze seo-teksten

Ook kapsalon New-You in Knokke-Heist vind je dankzij de seo-teksten van JasperVerelst.be bovenaan in Google wanneer je zoekt op de zoekwoorden ‘kapsalon Knokke-Heist‘ en ‘kapper Knokke-Heist‘.


Wat is SEO via WordPress?

 


Waarom is WordPress goed voor zoekmachine-optimalisatie?

goedkope wordpress website laten maken, WordPress seo

Waarom zoekmachine-optimalisatie met WordPress?

Geen idee waarom je altijd voor WordPress seo moet kiezen, als je een website nodig hebt die goed scoort in Google?

Om iets te verkopen in je webwinkel?
Of om klanten contacten met jou te laten opnemen voor een offerte?

Omdat WordPress seo jouw website mee helpt stijgen in Google.

WordPress is gewoonweg goed voor jouw online vindbaarheid!

Hoezo dan?

=> WordPress websites worden op zo’n manier opgebouwd dat de Google-spiders ze snel en gemakkelijk kunnen analyseren.

Google moet dus weinig moeite doen om te begrijpen waar ze over gaan. En dat wordt door Google geapprecieerd met een hogere plaats in de zoekresultaten!

=> Daarbij komt nog dat WordPress ‘responsive webdesign’ aanbiedt waardoor de site telkens meteen netjes wordt weergegeven op alle schermgrootten, van iPhone over iPad tot computer en breedbeeldtelevisie.

! Eveneens een eigenschap die Google héél belangrijk vindt!

WAAROM?

Omdat meer en meer websites bekeken worden op smartphones en tablets
Omdat meer en meer aankopen vanop smartphones en tablets gebeuren!

Bekijk mijn website maar eens op je smartphone of iPad,
Je zal merken dat ik altijd op elke scherm even goed te lezen en bedienen ben.

=> Daarbij komt dat dankzij de talrijke PLUGINS waarmee een WordPress-website kan worden uitgebreid, de mogelijkheden haast onbeperkt zijn.

Waarom je website laten optimaliseren voor Google?

budget website laten maken start-up, goedkope websites eenmanszaak, kmoNood aan een website optimalisatie voor je verouderde website?

Dankzij mijn website-optimalisatie wordt jouw huidige website beter vindbaar in Google, en trek je op termijn dus meer bezoekers naar je website, webwinkel of blog.

Heb je nog geen website? Dan kan je bij mij terecht voor een volledig nieuwe website inclusief zoekmachine optimalisatie

Wat is seo website optimalisatie?

Een responsive website

Een snellere website (minder laadtijd)

Een betere website structuur (overzichtelijk, gebruiksvriendelijk)

Professionele seo-copywriting met seo-teksten / zoekwoorden

Wervend schrijven voor online voor meer conversies van je bezoekers

Waarom je website optimaliseren voor Google?

=> Omdat je met een Google-website beter vindbaar zal worden in Google
=> Omdat je met zoekmachine-optimalisatie hoger in de zoekmachines komt

Een optimalisatie van je website bij ons voor zoekmachine-optimalisatie betekent concreet:

* Je behoudt je huidige domeinnaam ( tenzij je een nieuwe wil)
* Het huidige website design wordt geoptimaliseerd en versneld met WordPress
* Webteksten worden Google-vriendelijke teksten (schrijven met zoekwoorden)
* Je krijgt een website die beter vindbaar is in Google

Wat kost website-optimalisatie?

Vraag het me!

Twijfel niet me vrijblijvend te contacteren voor een antwoord op al je vragen, of voor een gratis offerte voor de optimalisatie van jouw website.

Waarom is zoekmachine-marketing zo belangrijk?

Dat is nogal gemakkelijk: Om te stijgen in de Google-zoekresultaten en bezoekers, lezers of potentiële klanten naar je website te krijgen!

Zoekmachine-optimalisatie zelf doen of uitbesteden?

Aangezien Google-optimalisatie via zoekmachine-optimalisatie zo ontzettend belangrijk is om gevonden te worden in Google, en het daarbij ook zo ontzettend tijdrovend is, is het aan te raden om:

Ofwel een cursus te volgen en daarna zelf heel veel tijd te spenderen aan je vindbaarheid in Google

Iemand in dienst te nemen die er voltijds mee bezig is

Of zoekmachine optimalisatie uit te besteden aan een externe expert

Wil je resultaten zien? Reken dan op een periode van minstens 6 maanden!

=> TIP A: Dit is de cursus die ik zelf volgde en waardoor ik nu voltijds copywriter ben

=> TIP B: Begin steeds bij het begin, de basis, en laten je teksten schrijven of herschrijven met zoekwoorden

freelance growth hacker huren

Wat kost website-optimalisatie met seo-teksten en off-page seo voor Google?

De prijs voor zoekmachine-optimalisatie kan enorm variëren. Hier hangt het er immers van af wat de seo-copywriter ervoor vraagt.

Als je weet dat een goede seo-copywriter jouw website hoger kan doen scoren in de meest gebruikte zoekmachine ter wereld, waardoor je meer bezoekers en clicks zal krijgen, dan kan je wel begrijpen dat het de investering natuurlijk waard is.

Wil je met een seo-copywriter in zee gaan? Dan is het belangrijk goed af te spreken wat je verwacht, en te weten wat je ervoor zal terugkrijgen.

Weet dat een goede seo-copywriter je nooit een bepaalde plaats zal beloven, omdat dit heel snel kan veranderen. Waar je uiteindelijk zal belanden, hangt af van:

Wat doet de concurrentie?
Hoeveel tijd kan de seo-copywriter besteden aan de zoekmachine-optimalisatie van de website (dit is meestal een budget gebonden factor)

Geef de seo-copywriter minstens 6 maanden de tijd.
Spreek dus een bedrag af op een termijn van 6 maanden.
Met dit budget gaat de seo-copywriter aan de slag.
Evalueer nadien, bekijk wat de evoluties zijn geweest, of het heeft opgebracht, en op je het de moeite vindt om te blijven investeren in zoekmachine-optimalisatie.


Heb je nog vragen rond ‘wat is seo’?
Heb je een SEO-specialist nodig die van aanpakken weet?
Zoek je een seo copywriter voor seo-copywriting / seo teksten?
Twijfel niet me te contacteren.
Ik sta je graag (vrijblijvend) te woord.

De 7 beste tips voor SEO beginners

7 tips beginners

Dit artikel is geschreven door gastblogger Nick Keijzer, tekstschrijver voor Ucare Loopbaanbegeleiding en Klik Proces.

De 7 beste tips voor SEO beginners!

Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een website. Het is een digitale voordeur voor alle bezoekers die zich op de digitale snelweg bevinden.

Maar hoe zorgt u ervoor dat de bezoekers juist uw voordeur vinden en doorklikken naar uw website?

De aanpassingen die u kan doorvoeren om dit te bereiken wordt zoekmachine-optimalisatie genoemd. De Engelse vertaling van zoekmachine optimalisatie is Search Engine Optimization (SEO).

Google heeft zeer lastige en unieke formules om uw ranking in Google te bepalen. Daar kan u bijna geen grip op krijgen.

Wel bent u in staat om een aantal zaken op uw website te verbeteren waardoor uw pagina beter scoort in de zoekmachines. Hieronder treft u een aantal waardoor u als beginner zijnde direct kan scoren in Google:

Titel van de pagina

De titels van uw pagina’s geven voor de lezer en de zoekmachines aan waar uw pagina over gaat. Het laat zien waar uw pagina over gaat.

Op het moment dat Google probeert te herkennen waar uw pagina over gaat, dan wordt er gekeken naar uw paginatitel. Dit proces wordt ook wel indexeren genoemd.

Het belangrijke aan titel is dat hij kort en bondig moet zijn. Daarnaast moet de titel relevant zijn en duidelijk slaan op de inhoud van de pagina.

Kopieer geen titels van andere pagina’s, maar zorg ervoor dat u een unieke titel opstelt.

URL

URL is de afkorting voor Uniform Resource Locator en is eenvoudiger gezegd het adres van een bestand op internet. Het is belang om alle URL’s netjes te structureren.

Om te beginnen is het verstandig om te kiezen voor korte en duidelijke URL’s. Lange URL’s schrikken veel bezoekers af en maakt het voor de zoekmachines lastig om uw pagina’s te indexeren. Hieronder twee voorbeelden:

Goede URL: www.voorbeeld.nl/goedeurl

Slechte URL: www.voorbeeld.nl/ditiseenslechturl123%%

Houd uw URL’s kort en bondig!

Afbeeldingen en tekst

Uw website is eigenlijk een etalage. Teksten en afbeeldingen zorgen ervoor dat uw etalage wordt ingericht en dat het leuk wordt om te kijken naar uw website. Google vindt dit erg belangrijk!

Om te beginnen moet u ervoor dat er – na uw titel – een inleiding volgt waarin ook een aantal woorden vetgedrukt zijn. Gebruik in dit stukje tekst de belangrijke zoekwoorden waardoor u veel bezoekers zal trekken.

Vervolgens gaan we kijken naar de afbeeldingen. Alle afbeeldingen die u uploadt moeten ook worden voorzien van duidelijke titels. Maar het niet zijn alleen de titels waarin u duidelijk een zoekwoorden kan verwerken, ook de alt-tekst speelt een grote rol.

De alt-tekst is voor Google belangrijk, omdat dit een soort toelichting is van de afbeelding. Google ziet geen afbeelding, maar herkent een afbeelding aan de alt-tekst.

Online promotie

Online promotie wordt ook wel eens linkbuilding genoemd.

Waar dit voor staat, is het zorgen van een verwijzing naar uw website. Deze verwijzing wordt dient te worden gegeven vanaf een externe website. Dit zorgt voor autoriteit en dit is voor de zoekmachines een belangrijke pijler.

Het geeft aan dat u mogelijk een expert bent in datgene waar uw website over gaat.

Probeer daarom online relaties op te bouwen en te vragen of het mogelijk is dat u een link krijgt vanaf een andere website. Vaak gaat dit op basis van uitwisseling, dus wees bereid om samen te werken op dit vlak.

Social media

Social media… nagenoeg iedereen is tegenwoordig wel bereikbaar via social media. Twitter, LinkedIn, Instagram en Facebook, het zijn media waarmee u heel eenvoudig contact kan leggen maar allerlei mensen over de gehele wereld.

Het is ook een zeer makkelijke wijze om uw naamsbekendheid te vergroten en ook links te krijgen vanuit externe websites. Wanneer u via diverse kanalen zorgt voor dynamiek die leidt tot meer bezoekers op uw website, is dit natuurlijk alleen maar goed voor uw naamsbekendheid en uw online relevantie.

Mocht u zoiets hebben van: “Dit is kinderspel, heeft u informatie die wat dieper gaat?” Ja, zeer zeker. Probeer dan eens dit artikel en kijk of hier verder mee komt.

Bloggers opgelet: Zo scoor je in Google met je teksten!

hoe als blogger geld verdienen met je blog

Bloggers, zo bereiken jullie posts meer lezers en bezoekers:
hoe bloggers scoren in google

Zo scoren bloggers in Google met hun blogs! (gastblog)

Bloggen is een ‘hot item’ en op het moment zijn er nagenoeg ontelbaar blogs te vinden op het wereldwijde web.

Een blog is zo aangemaakt en iedereen die een computer heeft, kan een blog op het internet plaatsen.

blog seo, seo blog

Toch verdwijnen heel veel blogs in het afvoerputje van het internet. Dat heeft dikwijls te maken met een combinatie tussen leesbaarheid en vindbaarheid.

De vindbaarheid is heel goed te beinvloeden. SEO is ook voor BLOGS daarom een interessante optie.

Je maakt namelijk je blogs een stuks interessanter voor zoekmachines waardoor ze beter vindbaar zijn voor bezoekers. Wij bieden u enkele tips om uw blog beter vindbaar te laten zijn.

wat is seo zoekmachineoptimalisatie

1. SEO BLOG: Bloggen met zoekwoorden voor on-page SEO

Het gebruik van zoekwoorden is essentieel. Zoekwoorden, oftewel keywords, zijn de woorden die je bezoekers intikken wanneer ze een dienst, product of vermaak zoeken.

Het is van belang om een aantal zoekwoorden per blog te gebruiken. Doe dit in de tekst, de titel, de afbeeldingen mac en de omschrijvingen van de afbeeldingen.

Om een aantal zoekwoorden te ontdekken, kan je de online tools Ubersuggest en Google Keyword Tool gebruiken.

Tip: Wil je vooral lokaal gevonden worden? Gebruik dan lokale zoekwoorden voor lokale SEO.

Lokale seo

2. Links van en naar andere bloggers voor LinkBuilding

Het verkrijgen van links is ontzettend belangrijk voor de zoekmachine-optimalisatie.

Google ziet het als volgt:

Wanneer gerelateerde websites een verwijzing (een link) naar je websites hebben, dan doe je er klaarblijkelijk toe. Google zal je belonen met een hogere positie in Google, omdat je relevant bent.

Een goede manier om aan een link naar je website te komen, is het schrijven van gastbloggen. Overigens is het belangrijk dat je het ook andersom doet.

Nodig ook enkele gast bloggers uit om een stuk te schrijven voor jouw website. Google vindt dat het digitale mes aan twee kanten moet snijden.

hoe als blogger geld verdienen met je blog

3. Frequentie: Bied genoeg content aan!

Zorg dat je met enige regelmaat een educatief artikel of een vermakelijk blog plaatst. Zoekmachines willen graag dat je actief bezig blijft met je blog. Denk hierbij aan een frequentie van 2 à 3 x keer per week een nieuw artikel op je blog.

4. Deelbaarheid: Promoot je content via social shares!

De zoekmachines vinden het belangrijk dat zij alle bezoekers met enige regelmaat de meest aangename artikelen kunnen voorschotelen. Vandaag de dag gaat dit via social media als Twitter, Facebook, Instagram et cetera.

Maak het mogelijk dat je blog gedeeld kan worden via enkele buttons op je website.

growth hacking voor startups, tips, tools & betekenis

5. Interactie met je bezoekers voor betrokkenheid

Bloggen draait natuurlijk om interactie. Voordat je een blog schrijft, ben je ongetwijfeld bezig met wat je los wil maken bij de lezers.

Op het moment dat je reacties krijgt, is het van belang dat je zorgt voor een bepaalde mate van interactie met je bezoekers. Het brengt je blog tot leven en zorgt ervoor dat de zoekmachines meer waarde toekennen aan je blog.


Zelf geen tijd om te bloggen?
Maar je wil wel (beter) scoren in Google en meer bezoekers naar je website of webwinkel?
Twijfel niet me te contacteren voor SEO, linkbuilding, sociale media en bloggen.

(Deze post werd geschreven door gastblogger Nick Keijzer, tekstschrijver voor Klik Proces en Ucare Outplacement)

Tips van een copywriter voor betere vacature webteksten

copywriter-voor-vacatures

Tips vacatureteksten schrijven van een (seo-)copywriter voor vacatures‘.

copywriter voor vacatures schrijven hoe

Op basis van een ECHTE VACATURE uitgeschreven door een multinational.

=> ! De naam van het bedrijf in kwestie dat de vacature uitschreef heb ik moeten schrappen na dreiging met juridische stappen, daarom noem ik het dan maar ‘Fictief Bedrijf 1’.

Mijn excuses als het daardoor wat ingewikkeld is geworden.

MAAR DUS:

Deze blogpost geeft meer inzicht in:

  1. Praktische tips vacatureteksten schrijven: Een standaard vacature ontleed
  2. Wervende vacaturetekst: Hoe het beter kan! Uitgewerkt voorbeeld
  3. Vacatureteksten schrijven: Wat is een goed geschreven vacature?
  4. Wat zijn de voordelen van een écht goed geschreven vacature door een copywriter voor vacatures?

Tips vacatureteksten schrijven van een copywriter voor vacatures: Een slechte vacature ontleed

Onderaan ontleed ik deze vacature uitgeschreven door een multinational.

Opmerkingen zette ik in het vet.

COPYWRITER GEZOCHT:

(Ze beginnen met een saaie, lange introductie die waarschijnlijk door bijna niemand gelezen wordt en die ook bijzonder ingewikkeld is, aangezien er naast ‘Fictief Bedrijf 1’ melding gemaakt wordt van een ander bedrijf (OF IS HET EEN AFDELING BINNEN HET BEDRIJF?) waardoor het allemaal dus veel te ingewikkeld word)

Maar goed, DUS:

De VACATURE:

“Als specialist in advertising en marketing services (=1 woord, beter nog gewoon marketing), zal ‘Fictief Bedrijf 1‘ weinig introductie nodig hebben. (Is dat zo? Kent iedereen dan ‘Fictief Bedrijf 1’? Wie dit niet kent zal zich dom voelen en dat kan bekwame mensen zelfs afschrikken om te solliciteren).

Wereldwijd 170 offices (kantoren, waarom Engels?), partner van topmerken (zoals?) en gekend voor (niet bij iedereen) innovatieve campagnes en commercials (zoals?).

Binnen ‘Fictief Bedrijf 1’ staat ‘Fictief Bedrijf 2 of is het een afdeling binnen ‘Fictief Bedrijf 1?’ garant voor het servicen van 1 grote klant, een belangrijke speler binnen retail. Door de jaren heen en binnen verschillende markten, heeft ‘Fictief Bedrijf 2’ een sterk partnership uitgebouwd met deze retailer.

vacature herschrijven copywriter

( I’m lost! Ik begrijp deze paragraaf gewoon niet. Wat is nu eigenlijk de relatie tussen ‘Fictief Bedrijf 1’ en ‘Fictief Bedrijf 2’ (of is het een afdeling binnen het bedrijf? Wat wordt hier eigenlijk gezegd? )

‘Fictief Bedrijf 1’ treedt op als allround marketing communication partner (marketingpartner dus) voor zijn klanten, zowel op operationele wijze als in de rol van strategische partner (Wat betekent dat concreet?).

De missie van ‘‘Fictief Bedrijf 2(wat is dat?) bestaat er in alle bestaande marketing communicatie, wekelijkse leaflets en point of sales (wat is dat?) op te volgen. Deze scope (wat is dat?) zal verder uitgebreid worden naar andere kanalen binnen brand activity.

Samen met ‘Fictief Bedrijf 2’, kijkt ‘Fictief Bedrijf 1’ uit naar dynamische collega’s voor het nieuwe team (van welk bedrijf nu?).

hoe wervende vacatures schrijven tips, professioneel

COPYWRITER (nu pas krijgt de werkzoekende de info over de eigenlijke vacature te zien. Heel het vorige stuk kan in 1 zin, wordt toch niet helemaal gelezen, zeker niet als eerste, mensen zoeken direct naar de jobinhoud en wat ze in de plaats krijgen )

Je komt terecht in een dynamisch ( = clichéwoord maar wat betekent dat hier nu eigenlijk?) team dat er samen voor gaat om elke editie van de leaflet en headlines tijdig en op correcte wijze (manier is beter) op te leveren.

Je bent verantwoordelijk voor het vertalen van klantenbehoeften naar sterke en overtuigende copy (veel te formeel geformuleerd). Je houdt de eindgebruiker in het achterhoofd en zorgt dat jouw tekst naadloos aansluit bij hun (zijn of haar) leefwereld.

Jouw rol:
* Overtuigende teksten schrijven voor de leaflet en headlines (=?). Herschrijven en updaten van bestaande copy.
* Je schrijft zakelijke en commerciële teksten voor de leaflet en point of sales (?): recepten, newsletters (nieuwsbrieven dus), slogans, …
* Samen met de Art Director, speel je een actieve rol in het ontwerpen van (beter: ontwerp je) nieuwe campagnes en initiatieven.

PROFIEL

Je behaalde bij voorkeur een Master of een Bachelor in Communicatie of een Talenrichting. 2 – 5 jaar ervaring als Copywriter is ideaal, maar laat dit je niet weerhouden om te solliciteren. (Als je het als bedrijf niet eist, zet het er dan niet in. Je schrikt enerzijds talentvolle copywriters af die geen diploma hebben (copywriting leer je immers ook niet op school) en anderzijds mensen met een diploma in een communicatierichting maar zonder ervaring als copywriter. Zo schrik je dus onnodig potentiële kandidaten af. Als deze vereisten wél noodzakelijk zijn voor jou als werkgever, zet dat er dan ook in.)

Je commerciële feeling (cliché) en oprechte (‘Who are we kidding but we will fake it off course cause it’s our job’) interesse in de klant en zijn business (retail) zet je moeiteloos om in een wervende tekst. (Wat voor teksten? Wat moet er worden bereikt met de teksten?)

  • Je slaagt erin (kan) kort, helder en gestructureerd te schrijven.
  • Je bent een teamplayer (cliché + waarom moet je voor deze functie een teamplayer zijn?), en kan als geen ander (schrikt af) deadlines crunchen (halen?).
  • Basiskennis van SEO en Social Media is mooi meegenomen. (als niet echt nodig, zet het er niet in. Kan afschrikken, zeker als mensen de termen niet kennen).
  • Naast het Nederlands, lukt het je aardig (Hoe aardig? Hoe goed moet mijn Frans zijn?) om ook in het Frans commerciële teksten op papier te zetten (je collega Vertaler zet de puntjes op de i).

AANBOD

  • Een uitdaging van formaat (nietszeggend, waarom dan?), en dit om mee te werken aan de uitbouw van een nieuwe setup binnen een world class group. (Is dat eigenlijk wel een aanbod? Een reden waarom iemand zou willen werken voor jou? Schrikt ook eerder af want klinkt als veel verantwoordelijkheid)
  • Deel uitmaken van een team van dynamische (cliché) professionals gehuisvest in een trendy pand. (Again: Is dat een aanbod?)
  • Markt conform salaris (met company car) “(Hoeveel dan? Valt te bespreken?)

 De werkzoekende weet nog altijd niet wat hij nu in de plaats krijgt om voor jou te komen werken elke dag. Hoe kan hij nu beslissen of dit interessant is? Hoeveel verdient hij? Verzekeringen? … Wanneer een bedrijf niet aangeeft wat ze willen betalen, dan betekent dat meestal niet veel goeds. Trouwens, als je hier het loon bij vermeldt, dan filter je ook automatisch op potentiële kandidaten.

TOT HIER DE VACATURE.

De gebrekkige vacature van hierboven heb ik hieronder herschreven met de info die ik voorhanden had.

Vacature schrijven voorbeeld: Hoe het al véél beter kan!

Ik heb geprobeerd de vacature helderder, transparanter, vollediger en leesbaarder te maken.

Laat gerust in een comment onderaan deze blogpost weten welke jij de beste vacature vindt en waarom.

Vacature: Copywriter bij ‘Fictief Bedrijf 1’ (JasperVerelst.be, copywriter voor vacatures)

‘Fictief Bedrijf 1’ zoekt een voltijdse copywriter.
Ervaring of een diploma zijn niet vereist.
Kan je ons overtuigen van jouw schrijfkwaliteiten? Zowel in het Nederlands als in het Frans? Dan word jij misschien wel onze nieuwe copywriter.

Wie zijn wij?
‘Fictief Bedrijf 1’ is een succesvol marketingbureau met wereldwijd maar liefst 170 kantoren. Onze klanten zijn bedrijven uit verscheidene sectoren, van de bouwsector over de sportwereld tot de modewereld.

Over de functie
Als copywriter bij ‘Fictief Bedrijf 1’ zal je enerzijds commerciële, wervende teksten schrijven voor onze klanten. Daarnaast zal je teksten schrijven voor onze eigen folders, bedrijfsfiches, sociale mediakanalen, … Oudere teksten zal je gaan herschrijven.

Ook voor de websites, blogs en sociale mediakanalen van zowel onze klanten als van ‘Fictief Bedrijf 1’ zelf zal je teksten gaan schrijven. Dit zullen (seo-teksten) zijn waarin je bepaalde trefwoorden (zoekwoorden) verwerkt waarop we graag goed in Google gevonden willen worden. Als je hier nog geen kennis van hebt, zullen we jou dat graag aanleren.

Je zal teksten en seo-teksten schrijven in het Nederlands en het Frans. Belangrijk is dat je moedertaal Nederlands is, omdat je Nederlandstalige teksten niet worden nagekeken. Je Franstalige teksten zullen nagekeken worden door onze vertaler Nederlands-Frans.

Wat krijg je?
Over het loon valt te onderhandelen, maar ga uit van een loon tussen de … en … EUR. Uiteraard houden wij graag rekening met je ervaring, capaciteiten en leeftijd. Ook op een bedrijfswagen, laptop, smartphone en hospitalisatieverzekering, … kan je bij ons rekenen.

Als je bij ons start, laten we je zeker niet aan je lot over. We leiden jou goed op in de wereld van ‘Fictief Bedrijf 1’ en stellen je natuurlijk voor aan al onze collega’s in ons kantoor in …. We zijn er zeker van dat je je snel thuis zal voelen bij ons en graag aan de slag zal willen gaan!

Interesse?
Lijkt deze job iets voor jou?
Stuur ons dan je cv, een motivatiebrief en 2 commerciële teksten door.
Binnen de 2 weken verneem je iets van ons. Je wordt dan mogelijk uitgenodigd op ons kantoor in …, waar je ook nog een schrijftelijke proef zal afleggen.

Heb je vragen over deze vacature?
Twijfel dan niet ons te contacteren via mail (…) of telefoon (…)

Welke vind jij de beste vacature?
Laat het gerust weten onderaan deze pagina.

Vacatureteksten schrijven: Wat is een goed geschreven vacature?

Als een vacature duidelijk en helder is voor iedereen die ze leest, en meteen alle info bevat die een werkzoekende of potentiële kandidaat wil of moet weten, dan zal de vacature vaker de juiste kandidaten aantrekken.

Als een vacature de juiste kandidaten aantrekt, dan kan je spreken over een goed geschreven vacature.

Een goede vacature is dus:

Duidelijk
Helder
En bevat alle info die een potentiële kandidaat of sollicitant moet weten

Een copywriter voor vacatures kan je daarbij helpen.

Wat zijn de voordelen van een écht goed geschreven vacature?

Een werkzoekende die een goed geschreven vacature leest, zal goed kunnen aanvoelen of hij al dan niet geschikt is voor de job. Ook kan hij voor zichzelf al meteen uitmaken of het aanbod van het bedrijf voor hem of haar de moeite is. En of er eventueel te onderhandelen valt.

Met een écht goed geschreven vacature, trek je dus enkel (of toch veel vaker) kandidaten aan die wel degelijk geschikt én gemotiveerd zijn voor de job. Gedaan dus met het eisen van motivatie. Motovatie komt dan immers vanzelf.

Twijfel dus niet om een ervaren copywriter voor vacatures in te schakelen.

Veel tijdsbesparing
Met een écht goed geschreven vacature bespaar je natuurlijk ook veel tijd: Zowel aan het sorteren van je stapel cv’s op relevante en niet-relevante cv’s, als aan nutteloze gesprekken met kandidaten die toch geen kandidaten blijken.

Bespaar geld
En bespaar je tijd? Dan bespaar je ook geld. Bovendien zal je ook sneller een geschikte kandidaat vinden en dus sneller kunnen beginnen verdienen aan je nieuwe werknemer.

Beter voor je imago
Met een goed geschreven vacature kom je als bedrijf ook beter over dan met een slecht geschreven vacature. Vreemd genoeg staan in de meeste vacatures nog altijd heel veel schrijffouten.

Schrik gaan goede kandidaten af!
Wat mag een vacature ook zeker niet doen? Potentiële kandidaten afschrikken! En dat is ook al vaak het geval.

Veel vacatures vragen immers enorm veel capaciteiten, vaardigheden en ervaring en hebben het dan nog niet eens over wat de kandidaat daarvoor in de plaats terugkrijgt. Daardoor creëer je vaker dan je lief is een ‘laat-ook-al-maar’ reactie. Ook bij steengoede kandidaten. Spijtig, toch?

Het belang van goed geschreven vacatures door een copywriter voor vacatures is dus groot: Je bespaart tijd, geld en adem aan nutteloze en dure rekrutering, je trekt bijna alleen maar echt potentiële kandidaten aan, én je kan sneller beginnen verdienen aan je nieuwe werknemer!

Copywriter voor vacatures inschakelen

Gaat het schrijven van wervende vacatures jou of je werknemers niet goed af?

Je weet nooit echt goed hoe eraan te beginnen?
Je hebt er niet echt de tijd?
Je vindt het een saai en verplicht werkje?
Je hebt er nooit echt zin in, waardoor je vacatures onvolledig zijn en vaak verkeerde mensen bereiken?

Dan is het inschakelen van een copywriter voor vacatures toch wel een goed idee:

Om je vacatures te schrijven
Om je vacatures te herschrijven

Om zowel de kwaliteit van je vacatures te verhogen, als meer tijd te hebben voor andere zaken.

Op zoek naar een ervaren copywriter voor vacatures te schrijven of herschrijven?
Altijd snel je teksten nodig?
Contacteer me gerust om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen

Freelancer worden: Mijn verhaal: Hoe ik freelance seo-tekstschrijver werd

freelancer worden

Freelancer worden: Voor- en nadelen op een rijtje

Freelancer worden is vaak het verhaal van ‘de bluts met de buil’

Als minister Muyters het al zegt, dan zal het wel waar zijn:

“Freelancer worden past perfect in het gedachtegoed van vandaag”

Freelance network - Jasper Verelst seo copywriter
Freelance network is een platform waar je heel wat freelance-jobs kunt vinden of freelancers kunt inhuren

Hoewel ik deze stelling alleen maar kan onderschrijven, is zelfstandige zijn uiteraard ook het verhaal van de bluts met de buil. Je moet immers langer werken dan anderen en vaak dingen doen waar je niet meteen voor betaald wordt. Toch niet in geld.

Toch, wegen deze ’n adelen’ van freelancer worden voor mij beslist niet op tegen de voordelen.

=> Uiteraard aan jou om zelf een eigen mening te vormen!

Eerst en vooral: Durf! freelancer worden

Freelancer seo-copywriter worden (of een ander soort van freelancer) vraagt naast hard werken, een zekere onbevreesdheid voor wat ‘verkeerd zou kunnen lopen’, een zekere ‘je m’en foux-mindset‘ dus.

Zelfstandige worden, je eigen baas zijn, draagt immers financiële risico’s met zich mee.

bloggers seo, freelance seo-copywriter worden
Freelancer worden is vaak een financieel avontuur

Financieel avontuur => onzeker inkomen!!

Het kan zijn (en meestal is dat ook zo) dat je niet meteen verdient wat je zou willen verdienen. Het kan zijn dat het allemaal niet lukt, en dat je ‘at the end of the day‘ met minder geld overblijft. Daar mag je dus geen angst voor hebben.

Durf jij een financieel avontuur met onzekere afloop aan? Dan heb je al meer kans om de stap te durven zetten. En daar begint het allemaal bij: Bij durven!

By the way en een groot voordeel: Voor het freelance seo-copywriter worden, moet je niet eens veel investeren. Een laptop met internet en een gsm met belwaarde is eigenlijk al voldoende

Dus…
Durf jij het aan
?
Zet je net zoals ik de stap?

Dan kan ik je alvast vertellen dat je er zoveel voor terug krijgt.

En dan heb ik het niet over het financiële. De voordelen waarover ik het hier heb, zijn voordelen die rechtstreeks invloed hebben op je dagelijkse leven, en op wie je wordt als persoon.

De voordelen hieronder van freelancer worden gaan voor mij over ‘gelukkig zijn’, wat mij betreft toch.

Voordelen als freelancer die voor mij fel doorwegen in mijn dagelijks geluk:

growth hacking betekenis
Persoonlijke groei is een van de vele voordelen van freelance seo-copywriter worden en een tijd te leven als freelancer. Je bent immers volledig op jezelf aangewezen en daardoor leer je heel veel bij.

Ik sta elke ochtend op wanneer ik dat zelf wil. => Toch lukt het me om elke dag vroeg op te staan. Eerlijk gezegd zelfs beter en met veel meer goesting dan toen wanneer ik elke morgen naar dat saaie bedrijfsgebouw moest rijden en de files moest trotseren.

Geen dagelijkse files meer dus: Wat een verademing!

Ook geen dagelijkse treinritten of busritten meer. Weg frustratie die ik voelde wanneer de trein nog maar eens te laat was of ik aansluiting met de bus miste. Weg berispingen en leesbare blikken van ‘Je bent te laat, foei!’ op kantoor.

Ik werk nu voor mezelf, en niet voor iemand die ik nog nooit gezien heb of van toeten nog blazen ken. Geen verantwoording meer afleggen aan iemand in een hogere positie: Zalig, wat een vrij gevoel!

Ik moet me niet meer aan 1001 opgelegde bedrijfsregeltjes houden die enkel dienden om mijn vrijheid in te perken en me op alle vlakken te controleren.

Ik moet aan niemand meer vragen of ik aub naar de wc mag, zoals een vijfjarige dat moet doen

Ik kies mijn (eventuele) werknemers en collega’s zelf.

De dagen vliegen voorbij. Wat een verschil met vroeger, toen ik de minuten aftelde en elke seconde zag passeren.

Ik heb meer levensenergie en voel me niet langer een zombie die door anderen geleefd wordt en al slapende door het leven gaat.

Ik heb veel meer zelfvertrouwen.

Ik ben, ja, gewoon gelukkiger als freelance seo-copywriter.

JasperVerelst.be Logo Seo Copywriter
Logo JasperVerelst.be

Waarom wilde en zou ik freelancer worden?: Mijn VERHAAL: 30’er zonder nog steeds een vaste job, werk vinden is moeilijk

Waarom ik dus besloot om freelancer te worden:

Stel: Je bent dertiger, je hebt een hogeschooldiploma in de journalistiek en enkele jaren werkervaring bij verscheidene bedrijven in verschillende sectoren op zak.

Wegens allerlei besparingen en andere onaangename externe factoren, heb je echter nog steeds geen vaste job kunnen bemachtigen.

Omdat vacatures in de sector waarin je wil werken schaars blijven, blijf je verplicht om ’n ieuwe uitdagingen’ aan te gaan. Maar goed, zo is het leven. Niet mekkeren. Verder!

Je blijft dus, na een zoveelste contract van bepaalde duur dat is afgelopen, ‘vol goede moed’ solliciteren, naar een zoveelste ’n ieuwe uitdaging’

Eindeloos solliciteren om ‘de job van je leven’ te vinden, die je waarschijnlijk toch nooit echt zal vinden

Je zet je dus aan je laptop in je veel te duur betaalde appartement of huis (dat is weer een andere discussie, maar goed), je scrollt doorheen talrijke webpagina’s met vacatures die boordevol spelfouten zitten, en je komt plots een job advertentie tegen voor een functie waarvan je denkt dat die je misschien toch minder krankzinnig zal maken dan je vorige jobs (op dat moment denk je helemaal nog niet aan freelancer worden).

‘Zoals het hoort’, stel je een mooi CV op en schrijf je een stevige, gefundeerde motivatiebrief waaruit voor de recruiters moet blijken dat de job waar je voor solliciteert, de job is die je eigenlijk altijd al wilde, waar je altijd al van gedroomd hebt.

‘Deze job is mijn bestaansreden’, zet je er bijna letterlijk in, want uit ervaring weet je dat het dat is wat ze eigenlijk willen horen (dat denk ik toch).

Je probeert ook een beetje op te vallen met je motivatiebrief, want:

Je weet intussen ook allang dat het met recruiters een beetje hetzelfde is als met secretaresses: Eens je er voorbij bent en de baas voor je krijgt, is het moeilijkste eigenlijk achter de rug. Of ook, geraak je over de hond, dan geraak je over zijn staart

Standaardmails: ‘Sorry, maar je bent niet goed genoeg, iemand anders was weer beter dan jij’

Jammer genoeg geraak je voor de zoveelste keer niet door de eerste schiftingen.

De waakhond heeft je niet laten passeren.

Zelfs je argument dat je geboren bent voor die specifieke job bij dat specifieke bedrijf, heeft niet gewerkt. Zouden ze het dan toch niet allemaal geloven?

In elk geval kreeg je dus net een zoveelste afkeurende mail in je mailbox die het nog maar eens bevestigt: Je bent niet genoeg, je kan het niet aan! Een mens zou het zelf nog gaan geloven ook …

“Je lijkt niet buitengewoon gemotiveerd voor deze saaie job” (waar)

“Je achtergrond van gecertificeerd en ervaren copywriter komt toch niet helemaal overeen met het gezochte profiel van copywriter” (niet echt waar)

“We zoeken iemand die als moedertaal 4 talen spreekt” (bestaat er dan zo iemand? OK, waar dan)

“Je hebt heel veel capaciteiten, maar er zijn anderen in wie we toch meer geloven”

“Je hebt wel ervaring, maar niet genoeg”

Je bent te oud …

(Ken je er nog?)

Enthousiast: Ik mag op gesprek!

Dan, op een dag, stoot je op een van die zeldzame vacatures die je, oprecht, aanspreken. Een vacature die zelfs in de lijn van je studies en interesses ligt.

Eropaf dus! ‘If you snooze, you lose’

Enthousiast bel je ‘het aanspreekpunt voor desbetreffende vacature’, een recruiter van Randstad. Je stuurt zoals gevraagd je cv op en enkele uren later word je per telefoon uitgenodigd voor een gesprek.

Fijn. So far, so good!

De volgende dag zit je op het afgesproken uur tegenover de Randstad-recruiter die verantwoordelijk is voor de vacature in kwestie. En dus ook voor jouw professionele toekomst. Je doet zelfzeker je verhaal en toont aan dat je studies, ervaringen en competenties volledig in de lijn liggen van het gevraagde profiel en de gevraagde functie.

Dit kan niet meer misgaan“, denk je.

De ‘Top-recruiter’ die het gewoonweg niet snapt

En dan … een zoveelste desillusie:

“De man die recht tegenover je zit en je professionele toekomst in handen heeft (je denkt op dat moment immers helemaal nog niet aan freelance copywriter worden) ziet het immers helemaal anders:

“Je lijkt wel geschikt en hebt inderdaad ervaring, maar er is eigenlijk geen rechte lijn in je cv te bespeuren. Het is alsof je niet goed weet wat je wil in je leven. Daarom heb ik nu al besloten niet met jou verder te gaan.”

Nu, ik kan je verzekeren: Als je net een uur gereden hebt om met een dergelijk argument de laan uitgestuurd te worden, dan begint een mens zich vragen te stellen. Zoals: “En waarom heb je me dan precies helemaal tot hier laten komen”? Of, “houd me tegen of ik doe ongelukken!”

Maar in de plaats zeg je: “Ik heb inderdaad al veel verschillende functies uitgeoefend, maar een vast contract zat er jammer genoeg nooit in. Het was altijd van bepaalde duur. Het is tegenwoordig niet evident om ergens permanent aangenomen te worden”.

Tevergeefs, de recruiter in spe blijkt niet onder de indruk en lijkt dit niet te willen geloven, laat staan begrijpen. Maar kan je het hem kwalijk nemen? De jonge snaak komt net van de schoolbanken en heeft nog helemaal geen idee van hoe het leven in elkaar zit. Alleen, beslist deze kwajongen wel mee over jouw toekomst. Beste Randstad, misschien eens iets om over na te denken?

Resultaat van het gesprek?

Frustratie alom.
Opnieuw.
Je wordt bijna krankzinnig.
You’re about to lose it.

Maar je druipt af, want wat kan je doen? Een recruiter de nek omwringen, staat nu eenmaal niet goed op je cv.

Met vernieuwde goede moed, want werken is de norm!

Je wil helemaal niet meer, je kan het eigenlijk allang niet meer opbrengen, maar toch ga je opnieuw op zoek. Want wat moet je anders? ‘Immers, wie niet werkt, zal niet eten’.

Daarbij denk je nog niet aan de mogelijkheid van het freelance seo-copywriter worden. Op naar de volgende dus. Kop op, want de volgende recruiter wil immers opnieuw een enthousiaste, gemotiveerde werknemer zien!

Je gaat dus weer op zoek naar een ‘boeiende job’. Want, elke dag een job uitvoeren die je eigenlijk niet wil doen, op een plaats waar je eigenlijk helemaal niet graag naartoe gaat, en de helft van je zuurverdiende centen afgeven aan een hoop onbekwame regeringsleiders die het aan de verkeerde dingen uitgeven, is nu eenmaal de norm en ‘the right thing to do‘. Geen gezaag dus, weer aan de slag!

Beu, genoeg, gedaan!

En toch … ik begon na te denken.
En ik nam een wijselijk besluit.

Deze werkzoekende dertiger was het immers grondig beu, om door zogenaamde recruiters ‘niet geschikt‘ bevonden te worden voor jobs waartoe hij ‘wel geschikt‘ was

=> Deze aanstaande seo copywriter zou er niet veel later bewust voor kiezen om niet meer af te hangen van anderen, en voor zichzelf te gaan werken, en dus freelance seo-freelancer worden.

1 groot voordeel dat ik had:

Ik wist al wat ik wilde gaan doen en ik had mezelf ook al bijgeschoold in het seo copywriting. Ik was dus niet helemaal over 1 nacht ijs gegaan.

En omdat nu ook de durf om te ondernemen waar ik het in het begin van dit blogpost over had, de durf om in de onzekerheid en het financieel avontuur te stappen, het plots won van de angst voor onzekerheid, nam ik de …

… Beste beslissing ooit: Freelancer worden!

Deze werkzoekende dertiger werd gelukkiger, door te stoppen met solliciteren en besloot om niet meer in loondienst te gaan werken en in de plaats als zelfstandig freelance seo copywriter aan de slag te gaan!

Zelfstandigheid maakt me gewoonweg een pak gelukkiger 🙂

Freelance network - Jasper Verelst seo copywriter
Ook freelance seo-copywriter worden? Op de website Freelancenetwork.be vind je alvast een heleboel opdrachten.

Geloof het, of niet, maar …

Sinds ik mijn eigen baas ben, en ook wel omdat de zaken goed gaan, ben ik een veel gelukkiger mens.

Mijn job maakt me zelfs zo gelukkig, dat ik het mijn plicht vond om deze info met jou te delen.

Immers, misschien kan ik mensen die vast zitten in hun job of die net zoals ik maar niet voorbij de recruiters geraken en geen moed meer hebben om te solliciteren, wel inspireren om te doen wat ik ook deed:

1. In jezelf kijken: Wat doe ik graag of wat kan ik goed?
2. Uitzoeken of je plan haalbaar is (laat je genoeg informeren bij instanties zoals UNIZO, ZENITO, VDAB, …
3. Is je plan haalbaar en ben je enthousiast? Zie je het allemaal goed zitten? Waar wacht je dan nog op? KNALLEN maar!

Noem het gerust puur geluk, dat ik een job heb gevonden die ik heel graag doen.
Noem me een bofkont, dat ik niet elke dag met tegenzin naar mijn werk moet.
Noem me een gelukzak, dat ik niet elke dag (veel te) vroeg moet opstaan om daarna in de file te gaan aanschuiven, of op de trein of de bus te moeten staan wachten.

!!! Maar weet wel dat het me niet in de schoot geworpen werd. Neen, dat is beslist niet het geval. Ik heb ernaartoe gewerkt en het uiteindelijk aangedurfd. En daar ben ik niet alleen (een beetje) trots op, maar ik ben er vooral blij mee. Elke dag opnieuw!

Moest je trouwens interesse gekregen hebben om ook freelance seo-copywriter te worden, in hoofd- of in bijberoep:

TIP: Volg dan net zoals ik deze betaalbate, aangename online cursus copywriting. De cursus werd opgesteld door Karel Geenen, een Nederlandse online marketeer.

TIP 2: Volg ook deze goedkope Engelstalig online seo-cursus (die ik uitgeef in samenwerking met Splash Copywriter): “How to reach page 1 in Google

Als ik je nog ergens mee kan helpen?
Als ik je advies kan geven over hoe freelance seo-copywriter worden?
Contacteer me dan gerust!

Tweet: Ontdek hoe freelancer worden mij 10 keer zo gelukkig maakte: Laat je inspireren door mijn 'Road to Happiness'